Cinepopularica: Stanno tutti bene / Herkesin Keyfi Yerinde 1990

30 Aralık 2017 Cumartesi

Stanno tutti bene / Herkesin Keyfi Yerinde 1990



Yalan da olsa herkes iyi de



Giuseppe Tornatore'nin Cennet Sineması'ndan sonra çektiği Herkesin Keyfi Yerinde, İtalya sınırlarından taşan bir evrenselliğe sahip. Toplumsal değişimi, sert ekonomik gerçekleri yani özetle Yeni İtalyan kent yaşamını anlatan film, kıyıda köşede kalmaması gereken bir başyapıt. 2009 yılında Robert De Niro'nun başrolünde oynadığı bir Amerikan versiyonu da çekilen film, asıl meseleyi ıskalayıp tipik Amerikan yüzeyselliğiyle aktarılmıştı. Tornatore'nin toplumsal gerçekçi bakış açısının en güzel birkaç örneğinden biri olan Herkesin Keyfi Yerinde aynı zamanda Marcello Mastroianni'nin oyunculuk şölenine dönüşüyor.


Karısının ölümünden sonra iyice yalnız kalan Sicilyalı Matteo (Marcello Mastroianni), kendisini yıllardır ziyaret etmeyen çocuklarına bir sürpriz yapmak ister. İtalya'nın farklı şehirlerinde yaşayan çocuklarını haber vermeden ziyaret eden Matteo, her birinin rahat içerisinde yaşadığını düşünür. Babalarının ziyareti karşısında afallayan çocuklar, hayatları hakkında söyledikleri yalanları gizlemek için büyük bir çaba harcayacaktır. 


Matteo'nun çocuklarına karşı kurduğu yüksek beklenti ve sonrasında yaşadığı büyük hüsran Marcello Mastroianni tarafından eşsiz yorumlanmış. Tornatore, filmin dramatik çatısını baba ve çocuklar üzerinden kurmuşsa da kent yaşamının yaşattığı zorunlu hüsranı da gerekçe olarak sunmayı ihmal etmemiş. Babalarını üzen yeni nesil kentli evlatlar temasını filmini daha dramatik kılsın diye sündürmemiş, her anlamda derinlik arayışı içerisinde taraf tutmadan karakterlere hayat vermiş. Matteo'nun koca koca adamlar ve kadınlar haline gelen evlatlarıyla karşılaştığında onları ufaklık halleriyle anımsaması gerçekten şiirsel. Filmi güzel kılan şey bir yandan da hayal aleminin yaşlı Matteo'yu asla terk etmemesi. 


Kent hayatının zorluklarıyla baş edemeyip mağlup olan çocuklarına karşı Matteo da kent hayatıyla baş etmekte zorlanır. Sicilya'da yaşadığı sakin hayat, Kentte bir ölüm kalım yarışına döner. Kendisi de kentin debdebesiyle baş edemediği için çocuklarını anlayışla karşılamak zorunda kalır. Başka çaresi de yoktur. Finalde mecburen karısının mezarına eğilir Matteo ve şöyle der: Merak etme Herkesin Keyfi Yerinde.  Sadece Tornatore sinemasının değil İtalya sinemasının da en iyi örneklerinden biri olan Herkesin Keyfi Yerinde tekrar etmek gerekirse bir başyapıt ve filmle ilgili ne yazılsa eksik kalacaktır bu yüzden. 


Filmin Fragmanı