Cinepopularica: Crash / Çarpışma 1996

15 Mayıs 2016 Pazar

Crash / Çarpışma 1996


Her temas iz bırakır



İlk gençliğim vcd dönemine rastlıyor. O dönemden kalan bazı filmleri hala saklıyorum. Bunlardan biri de Crash. İlk izlediğimde hiçbir anlam verememiş ve hasta bir film diye yorumlamıştım bu filmi. Elbette erotik sahnelerinin bolluğuyla ergen bir genci tavlaması pek de zor sayılmaz böyle bir filmin. Uzun aradan sonra orijinal dilinde ve kafa yorarak izlediğimde bütün sahneleri tekrar anımsadım. Peki aradan geçen bunca seneden sonra bu filmi yine hasta bir film diye değerlendiriyor muyum?


Cronenberg sinemasında cinsellik ve şiddet güdüleri fevkalade önemlidir, hatta Cronenberg, sinemasını bu güdüler üzerine kurmuştur. Karakterler çeşitli şekillerde dönüşüme uğrar ve bundan sonra onları bambaşka haller içinde buluruz. Bir noktada film biter ve karakterlerin başka ruh halleriyle yaşamlarına devam ettiklerine ya da bedensel olarak ölü ruhlarını yeniden doğurduklarına şahit oluruz. Crash de bu bakımdan aynı seyri izleyen bir film ve en az diğer diğer Cronenberg filmleri kadar hasta.


Film yapımcısı James (James Spader) büyük bir trafik kazasına karışıp uzun bir müddet hastanede yatar. Bu süreçte tanıştığı bir grup insanla hastaneden sonra da görüşmeye devam eder. Kazada yaraladığı Helen (Holly Hunter) ve trafik kazalarına ilgi duyan Vaughan (Elias Koteas) bu kazalarla seks arasında aykırı bir bağ kurmasına neden olur. Vaughan, etrafında Gabrielle (Rosanna Arquette) ve Colin (Peter MacNeil) gibi kaza mağdurlarıyla bir nevi cemaat kurmuştur. James ve karısı Catherine (Deborah Kara Unger) de Vaughan’la birlikte tuhaf bir dönüşüm yaşar.


Yaşanan büyük travmalar ve kazalar bizleri bambaşka kişilikler olmaya itebiliyor. Bunun psikolojide ayrıntılı incelemeri var. Bu bakımdan filmde anlatılanlar fantazyadan ibaret değil. Filmin başında, film yapımcısını oynayan karakterin setlerde çapkınlık peşinde koştuğunu görüyoruz. Cronenberg bunu şöyle yorumlamış oluyor aslında: Bir sıradanlaşmaya kurban edilen cinsellik, bir tetiklenmeyle kendisini bulan cinsellikten daha anlaşılır olamaz, olmamalı.



Uyarlama senaryolarla daha fazla ilgilenen Cronenberg, Crash’I J.G. Ballard gibi önemli bir bilim kurgu yazarından uyarlayıp yine o müthiş doğal mekan tasviriyle yaşayan bir hale büründürmüş. Filmde yaralanmaktan ve izler taşımaktan keyif duyan insanlara rastlıyoruz. Bedenleri birer makineye dönüşmüş insanlar. Vaughan filmin bir yerinde aklındaki projeden bahsediyor ve şöyle diyor: ‘’İnsan bedenini teknolojiyle yeniden şekillendirmek istiyorum’’.  Filmin trafiğe, otomobillere ve modifiye hale gelmiş insanlara getirdiği açıklama bu.

Filmin Fragmanı